Pestera consta in doua sali,
prima din ele de mari dimensiuni avand un imens ghetar. Accesul la pestera
se face printr-o galerie pe o scara de lemn. Tavanul acestei sali mari este
deschis printr-o fereastra naturala uriasa prin care o mare cantitate de
busteni si zapada a cazut de afara, transformandu-se intr-o imensa gramada
in centrul salii. Bustenii au fost prinsi ca intr-o capcana de gheata,
capetele lor ramase libere au putrezit si au colorat astfel gheata. Prin
fereastra din tavan intra suficienta lumina pentru a dezvalui spendoarea
bucatilor stalagmitice de gheata care se afla in partea opusa intrarii in
pestera. In jurul pranzului, razele de soare creeaza o scena de basm. Unul
din capetele blocului de gheata cade in abisul din crevasa adanca dintre
stanci.
O galerie aflata dincolo de
stalagmite duce catre sala mica a pesterii coborand cu grija cam 4 m pe
partea stanga a alunecarii de gheata. Aceasta sala nu are lumina naturala.
Exista cateva concretiuni de calciu aranjate printre stalagmitele de gheata
de diferite dimensiuni, depinzand de anotimp. Pestera se incheie cu o gaura
verticala blocata.
Iesirea
din pestera este foarte placuta, in special vara cand temperatura de afara
este mult peste cea din pestera. Exista doua motive pentru care gheata se
pastreaza in pestera: tavanul deschis care invita aerul rece inauntru si
lipsa ventilatiei care il pastreaza rece in timpul anului.
Scarisoara,
pestera sculptata in calcare jurasice, situata in sudul Masivului Bihor (Muntii
Apuseni), care adaposteste un ghetar (cu o suprafata de aproximativ 5550 m2
si cu un volum care oscileaza intre 40000 si 55000 m3).
Intrarea in pestera (la circa 1200 m altitudine) se face printr-un aven
adanc (48 m) care comunica cu o sala mare, circulara, si prin intermediul
careia se asigura accesul in celelate sali.
Are
galerii ca Maxim Pop, Palatul Sanzienii (cu forme
concretionale calcaroase frumoase), care leaga intre ele numeroasele sali,
ca Biserica, Biserica Noua, Catedrala s.a. Multe sali
sunt pardosite cu gheata. Iarna, temperatura aerului din pestera
inregistreaza aceleasi oscilatii ca temperatura aerului din jurul avenului;
vara temperatura ramane constant sub 0°. Este monument al naturii si
obiectiv turistic.
Pestera Ursilor adaposteste o
extraordinara gama de formatiuni stalagmitice si stalactitice variate ca
marime forme, precum si un mare numar de urme de viata si resturi fosile ale
ursului de caverna - Ursus Spelaeus - disparut cu mai bine de 15.000 de ani.
Intrarea in pestera se afla la 482 m altitudine. Pestera Ursilor are o
lungime de peste 1 km. Se desfasoara pe doua nivele suprapuse: unul superior
fosil cu o lungime de 488 de m amenajat pentru circulatia turistica, si unul
interior, temporar activ, lung de 521 de m declarat rezervatie stiintifica.
Etajul superior are trei galerii:
galeria ursilor, galeria Emil
Racovita si galeria lumanarilor. Mastodontul, Draperiile
din galeria ursilor, Portalul, Pagodele, lacul cu nuferi
etc. sunt numai cateva
din frumusetile arhitectonice create de natura in adancurile acestei pesteri.
Vizitarea pesterii incepe cu galeria ursilor in care se gasesc resturi
scheletice si vetre de Ursus Spelaeus, continua cu galeria Eml Racovita,
bogata cu masive stalagmitice si stalactitice de tipul macaroanelor si
sfarseste cu galeria lumanarilor.
Pestera Muierilor, spendid monument al naturii, este
situata geografic in Depresiunea Getica a Olteniei, pe teritoriul comunei
Baia de Fier, judetul Gorj. Numele de Pestera Muierilor, asa cum au denumit-o
vechii locuitori ai comunei Baia de Fier, provine din faptul ca, in timpuri
stravechi, bāntuite de razboaie pe cānd barbatii plecau la lupta impotriva
celor care le incalcau tara, femeile si copii se ascundeau in aceasta
pestera, transformata in adapost bine aparat si nedescoperit de catre
navalitori. Urmarind galeria principala prin care lumina becurilor
profileaza in contra-lumina un sanctuar la pasii nostri se ridica din podea
o formatiune prin care precipitarea milenara a calcitei a dat o forma
asemanatoare unei cupole gotice ce a primit denumirea de Domul mic.
In stānga sub feeria proiectata a reflectoarelor apare ceea ce vizitatorii
au numit Sala Altarului. Extaziat de arcadele sustinute de coloanele
ce imbina plafonul ridicat cu podeaua vizitatorul isi denumeste chiar fara o
sugerare formatiunile; Valul Altarului, Amvonul, Candelabrul Mare.
Imaginea unui sacrificiu practicat
de homo sapiens asa cum l-a practicat in mileniile trecute este revitalizata
de imaginea Stāncii insāngerate in care scurgerile de oxid de fier au
dat dantelariei o finete inegalabila. Mai sus o colonie de lilieci
penduleaza in Cupola de 17 m inaltime emitānd un sunet asemenea unui
clopotel de argint, sunet care e ritmat de picaturile de apa. Spre est, dupa
numerosi bolovani, se strecoara o raza de soare ce patrunde prin gura estica
a pesterii, gura ce se deschide in versantul abrupt al Cheilor Galbenului.
Tot in aceasta pestera mai intalnim
Bazinele
Mari, Cascadele impietrite,
Turcul, Mos
Craciun, Dropia, Domul Mare, Uliul Ranit
etc.
|
|